Het festival vindt dit jaar plaats in Beek en de festivallocatie is het Kulturhus aan de Roerdompstraat. Dit dorpshuis ligt aan de rand van de bebouwing van het dorp Beek. We kunnen gebruik maken van de caféruimte met het buitenterras. Tevens kunnen we het aangrenzende schoolplein en de overige buitenruimte van basisschool de Biezenkamp gebruiken. Bij slecht weer en voor lezingen kunnen we de grote binnenruimtes van het dorpshuis gebruiken. Het schoolplein is vanuit het Kulturhus direct bereikbaar. Er is veel stallingsruimte voor fietsen en er is een beperkt aantal (60) parkeervakken rond het Kulturhus en meer parkeermogelijkheden op korte afstand (300m) bij het winkelcentrum en verder weg langs de Rijksstraatweg en bij het Wylermeer. (zie kaartjes in de bijlage).

Op en rond het festivalterrein

Op het terrein maken we een biodiversiteitsplein, vindt een streekmarkt plaats, is er muziek en zijn er voordrachten en is er een terras met eten en drinken. Vanaf hier vertrekken uitstapjes en excursies.

Op het biodiversiteitsplein staan informatiekramen en zijn er activiteiten rond het thema biodiversiteit. We nodigen daarvoor natuurorganisaties uit om deel te nemen en na te denken over activiteiten die het publiek kunnen informeren en activeren. Denk daarbij bijvoorbeeld aan uitleg en  toepassing van de Obsidentify-app voor het determineren van planten en dieren (Flora- en Faunawerkgroep, Staatsbosbeheer, …). Of denk aan spullen of maatregelen voor de inrichting van tuinen om de biodiversiteit te vergroten. Hier komt ook het verzamelpunt voor de uitstapjes en excursies.

Op de streekmarkt staan verkoopkramen voor lokale producenten. We nodigen producenten uit die  op hun bedrijf actief aandacht besteden aan natuur en landschap. We vragen hen dat tijdens de markt ook uit te dragen aan het publiek. In de kramen kunnen wel proeverijen plaatsvinden, maar geen directe verkoop van consumpties.

We nodigen muzikanten en muziekgezelschappen uit om gezellige en sfeervolle muziek te maken. Op het schoolplein richten we daarvoor een hoek in met een geluidsinstallatie. We zijn nog bezig met de programmering.

Het café van het Kulturhus verzorgt eten en drinken. Er is ook een groot terras buiten. Eventueel worden aanvullend snackwagens uitgenodigd om het aanbod te vergroten.

Uitstapjes en excursies

De kern van de Landschapsparade wordt gevormd door de activiteiten in het omringende landschap en de natuurgebieden. We stellen een mooi programma samen met wandelingen, excursies en fietstochten in het dorp en de directe omgeving. We proberen een breed publiek daarmee aan te spreken. Er komen ook speciaal activiteiten voor kinderen. Inmiddels hebben diverse organisaties en personen ideeën aangedragen.

We denken aan het volgende format: Speciale excursies met inschrijving vooraf. Met een ochtendprogramma (11-13 uur) en een middagprogramma (14-16 uur). Tussen ochtend en middagprogramma doen we een centraal (podium)programma met aandacht voor de biodiversiteit in de gemeente Berg en Dal. Daarnaast een open programma met activiteiten en excursies voor bezoekers van het festival.

We stellen de volgende locaties voor van de activiteiten in landschap en natuur voor de speciale excursies met inschrijving vooraf:

Het dorp (0m), lopen

Palland en villa Wylerberg (800m), lopen

Ravenberg en Elyseesche velden (800m), lopen

Ubbergs brongebied en Zwanenbroekje (1500m), fietsen

Ooijpolder (>2000m), fietsen

Open programma

Voor het open programma denken we vooral aan de directe omgeving van het Kulturhus; grasveld, de groenstrook tussen het dorp en de weg, het dorp zelf. Er komt een (kleine) schaapskudde, er kunnen activiteiten in en om de bronbeek plaatsvinden en wellicht ook in het voedselbos (?). Er kan aandacht besteed worden aan tuinen en groenstroken in het dorp.